"mintalah fatwa dari hatimu yang paling dalam. dalam ketenangan, jawapannya akan muncul." .:ezukama:.

Saturday, March 12, 2011

Benci dan meluat sangat2!!!

Jejak bertapak Ezu warkah 3/12/2011 10:33:00 PM

Manis bicara indah tutur kata
Tak seindah rupa pengertiannya
Lembutnya lidah mengata nista

Lidah yang tiada bertulang
Mengadu domba
Serta memfitnah sesama saudara

Terkadang aku berfikir sendirian
Perlukah amarahku dibiar terus menyala
Membakar membara dengan rasa bangga
Mencela mereka dengan kata-kata

Kata ibarat pedang
Yang tajamnya bisa membunuh lawan
Kata-kata yang berhikmah
Menyedarkan kita

Kata madah pujangga
Bisa menjadi pedoman manusia
Jagalah bahasa kata kita
Jangan disalah guna
Yang merah itu saga
Yang kurik itu kendi
Yang indah itu bahasa
Yang cantik budi pekerti
Terkadang aku mentaksir manusia
Kurniaan Tuhan telah banyak dikhianati
Mencerca, menghina, dustanya bicara
Menyusun nista dengan kata-kata

Terlajak perahu masih boleh diundur lagi
Terlajak kata buruk padahnya
Terlajak perahu masih boleh diundur lagiTerlajak kata hilang percaya
Hilang percaya...
**********************************************************************
sebenarnye, dalam minggu ni, ada banyal benda yang x best berlaku dalam hidup watashi...

bermula dari hari isnin:
ke jempol jam 9.00 pagi..mintak dreba bawak kol 10.00.tapi dia nak p kol 9.00...ok fine..leh terima lagi...
sekali dia bawak exora tu cam haram..
watashi dengan bos 3th watashi da mula x senang duduk..nak muntah pon ade..
sabar lagi...
balik pon, dia bawak cam haram jugak!
kitorang leh gelak2 lagi...
da sampai opis dalam kol 1.00, bercerite la dengan kawan se'geng' ni...
x sangka plak dia leh cakap kat dreba tu..

hari selasa:
dreba berlegar2 di depan bilik 2nd bos..
bos 3th ni yang nampak..rupenye dreba nak menghadap 2nd bos..
cz dreba bertembung dengan watashi masa nk kluar dari bilik 2nd bos..
muke terkejut..
x lame tu, 1st bos panggil kitorang bertiga dalam bilik dia..
dalam tu ade 2nd bos..
muke 2nd bos ni da macam orang sembelit..
alkisah, rupenye dreba mngadu dengan 2nd bos...
geng kitorang ni dituduh mensound n marah2 dekat dreba!!!
terkejut!
kitorang pertahankan geng watashi ni..
dan lastnye geng watashi diminta untuk mintak maah...
ok, fine...walopn bkn salah dia...errggghhhhhh!!!
kalo ikot logik, kitorang memang x pernah nak marah2 orang lagi tua dari kitorang..
so, ape masalah dreba tu!
ape yang dia nak sebenarnye???
menggunakan 2nd bos kitorang nak mengumpan simpati???
ntah ape yang dreba tu dah burukkan kitorang!
memang hampeh!

hari rabu:
penghantar notis plak memekak. dengan 2nd bos jugak..
alasanye, sebab kitorang soh hantar kerja tu kat daerah! n salinan x lengkap!
tapi, ko cerite lain plak kat 2nd bos kitorang ye...
"dah berkali2 saya bagitau nak buat camne...tapi buat kerja macam melepaskan batuk ditangga!"
hello pakcik..kalo kitorang x de keje, kitorang leh pegi! dan salinan tu dah cukup lengkap! cume kesalahan teknikal. kitorang tersalah letak je! dan, sejak bile plak berkali2 ko cakap dengan kitorang??? selama 2 tahun kitorang dok situ, baru 2 kali je kitorang mintak tolong! akhirnye, ko x hantar jugak! alasannye, sejak dlu orag yang dicarik, x de! hampeh! ape yang kitorang bagi x tengok dlu! terus memekak!
hari khamis:
2nd bos ni kelam kabut. cz hq telepon mintak statistik! sejak aku kerja dengan dia ni, memang keje dia x de lain, statistik x habis2! keje lain berlambak, statistik x habis! da la ko x de keje, statistik pon mintak orang bawah buat! ko buat la! da la staf x ramai...ko asyik nak hempuk je kat orang bawah! kalo da x de keje sangat, tolong la kitorang...ni x...leh lak dok bersembang dengan 1st bos n 4th bos berjam2 dalam bilik tu! da la masuk opis, pastu kuar minum berjam2...kalo mood baik, masuk la balik kat opis...kalo x, kuar pagi, masuk balik opis kol 4.30 petang! same je 1st bos ni!

hari jumaat:
ade meeting...orang meeting tanye kitorang x de hantar wakil ke?? terpinga watashi nak jawab...meeting ape? cz, meeting sekarang ni da pakai email je... dan alangkah mangkoknye bos2 watashi ni. x reti nak bukak email! so, dia x tau la.. dan benda tu memang x di CC kan pd yang x terlibat! aduhai!! 2nd bos ni, ntah p mana...1st bos da MC dari hari rabu...lasy 4th bos tepon, dia balik, muka masam, hempas fail atas meje, watashi dengar n terus p meeting! kitoarang x salah! ko yang mangkok dan x alert benda tu yang sememangnya da dibagitau awal2 mase meeting bos2!

dan, geng kitorang ni nak berangkat p umrah esok...
dia da try nak mintak maaf dari dreba!
tapi dreba wat x tau..konon merajuk habis la tu!
pooooooodaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh!!! hari tu ko herdik dia time dia nak mintak maaf! dia da mintak maaf pon, ko wat x tau kan! dasar lelaki ego!!! aku tau la ko tu gengster! kalo ko x leh nak hormat orang, camne kitorang nak hormat ko sebagai orang tua!

dan, 4th bos ni lagi sorang, dah la orang tu nak p umrah, dia mintak maafm ko leh senyum n blah camtu aje!!! hello puan talam 2 muka! ko ingat, ko tu baik sangat!!! pesal ko x mampos je hari tu! isshhhhhh!!!!!!!!! kitorang memang geram sangat dengan ko dari dlu! pasal ko, aku kene sembur, pasal ko 3th bos aku kene sembur, pasal ko gak geng aku kene sembur!!! ko ingat, ko nak amik master tu, dah hebat sangat??? jangan nak carik salah kitorang la wehhhh...ko punye kerja pon x perfect,,,ko nak burukkan kitorang... orang lain sibok wat kerja, ko on9 fb memanjang...x de plak kitorang busuk hati nak mengadu feel ko tu!da la keje ko, ko x bgitau...tau2 kitorang kene sound!keje kitorang plak ko x penah nak amikm tau...yang aku selalu nampak, 1st bos x sempat panas bontot lagi kat bilik dia, ko dah menatap wajah dia... pastu, kang ade je la salah sorang dari kitorang kene panggil! aduhai...kalo da dasar kaki ampu tu, memang la...salah orang je nampak...salah ko, x sedar! aku ni dari dlu memang hangin je dengan ko!

tapi, aku sedar, aku pempuan...aku x tau kot2 aku jadi cam ko ke kan??? tapi aku sangat bermohon dari allah, semoga aku dijauhkan sifat iri hati dan busuk hati serta bersifat bermuka-muka ni...nauzubillah.... senoga allah memberikan petunjuk yang terbaik buat ko dan mereka yang telah termakan hasutan ko! ingat, ko da ade anak...rezeki gaji yang ko dapat dari membuat cerite ni, ko bagi makan kat anak ko, mak ko, husband ko...so, kalo terjadi ape2, moga ko sedar...da dapat tibi tu pon x sedar2 lagi!

dan, aku kalo x terlalu geram, aku xkan memburukkan dan mengutuk orang tu bersungguh2! semua bos aku bermasalah! dan aku pon terbabit sama! aku penat la dengan perempuan2 ni! nama je bos! tapi x profesional langsung! dan sanggup hancurkan periuk nasi orang! ko tunggu je balasan terbaik!

ya allah...sungguh berat dugaan mu...kau beri aku manusia yang suka mengadu domba dan memfitnah...sungguh, jiwa aku dan perasaan aku hampir musnah kerana dia! benarlah...mefitnah itu, ibarat memakan daging saudaranya sendiri...

0 kata azimat:

 

UtuSan PerSenDiriAn Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review