"mintalah fatwa dari hatimu yang paling dalam. dalam ketenangan, jawapannya akan muncul." .:ezukama:.

Saturday, October 23, 2010

Melahirkan anak soleh... ",)

Jejak bertapak Ezu warkah 10/23/2010 03:13:00 PM
Seorang ulama akhlak yang berasal dari mesir yang bernama Syeikh Ali al-Khawas telah berkata
bahawa hendaklah seseorang itu memerhatikan sikap anaknya. Jika baik sikap anak itu, maka
itulah akhlaknya dan jika buruk sikap anak itu, maka itu juga adalah sikapnya. Ini kerana
benih (mani) yang turun dari dirinya yang akan membawa sifat-sifat tersebut. Oleh itu tidak
ada siapa yang boleh disalahkan melainkan dirinya sendiri sekiranya anaknya bersikap dengan
sikap yang buruk.

MEMILIH PASANGAN
Imam Bukhari yang bermaksud:"Seorang wanita itu dinikahi keran empat
perkara:Kecantikannya, keturunannya, hartanya dan agamanya.Maka dapatkanlah wanita yang
mempunyai agama,berdebulah tanganmu"
Maka dapatkanlah isteri yang beragama wahai orang yang beriman.

KESOLEHAN IBU BAPA
Imam Abu Bakar Muhammad bin Jaafar al-Kharai'thi(w.327) telah meriwayatkan di dalam Makarim
al-Akhlaq daripada Ibnu Abbas,"Sesungguhnya kebaikan yang dilakukan seseorang akan dibalas
sehingga ke anak cucunya"

MENDIDIK ANAK
"Aku sangat menyanyangi keturunanku sebelum mereka di lahirkan. Oleh itu aku tidak akan menyentuh
ibu mereka sedangkan ketika itu aku lalai dalam mengingati Allah, atau sedang marah, tamak dengan dunia,
dengki dan ujub".

Imam sahl bin Abdillahal-tustari pernah berkata:"Aku selalu memelihara perjanjian yang Allah telah ambil dariku ketika aku di alam arwah. Dan aku menjaga anakku sejak waktu tersebut sehinggalah Allah mengeluarkannya ke alam dunia".

DOA NABI IBRAHIM
Pemimpin Ulama Tabiin di Madinah perbah berkata "seringkali aku apabila aku melakukan solat aku teringat pada anakku, lantas aku menambahkan solat keranaku.

posting Solusi isu#12,ms28

"terima kasih pada seseorang tu.. =)"

0 kata azimat:

 

UtuSan PerSenDiriAn Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review