"mintalah fatwa dari hatimu yang paling dalam. dalam ketenangan, jawapannya akan muncul." .:ezukama:.

Thursday, May 02, 2013

kecewa dan pedih

Jejak bertapak Ezu warkah 5/02/2013 07:38:00 PM
Terlalu penat untuk mentafsir sesuatu yang berlaku
Menjadi hina pada pandangan manusia
Tak terdaya menanggung pilu di jiwa
Rakusnya merobek sanubari

Kejamnya menjadikan aku sebegitu
Mencarik hati yang kian berkecai
Hilang gembira timbul duka
Bahagiakah kau melihat...

Tiadalah aku si cantik rupawan
Apatah lagi si kaya hartawan
Bukan juga si manusia berpangkat melangit..

Kalau itu salah diriku
Tegurlah dengan hikmah
Aku terima segalanya dengan hormat..

Tapi 
Andai teguran dengan amukan
Dimanakah maruah aku?
Dimalukan dihadapan pegawai2 lain...
Malu tahu...

Dimanakah hati aku saat ini
Untuk bekerja dibawah pimpinan mu lagi..
Hati ini semakin tawar
Semakin tidak ikhlas

Hilang sudah keceriaan aku
Kemusnahan yang kalian ciptakan..
Bencinya melihat aku berbaik dengan yang lain..
Itu tak bermakna aku menceritakan keburukan kalian..

Keburukan kau hadir
Saat yang lain bekerjasama dengan kalian
Mereka lihat gerak laku yang terbit dari kalian
Dan mereka beritakan pada aku..

Nah, nampak sekarang?
Aku bukan manusia yang menceritakan keburukan manusia lain
Saat aku berkawan dengan mereka..

Maaf, 
Aku bukan pengadu domba atau penyebar fitnah!

Sekali aku tercalar
Maka, 
Selamanya keburukan kalian yang aku nampak..
Hilang sudah kepercayaan yang diberikan
Hilang juga rasa kasih dan sayang yang diberikan..

Andai itu cara habuan dan balasan
Atas Kepercayaan dan kehormatan yang diberikan
Maaf..
Aku hanya manusia biasa 
yang hanya ada satu hati dan tidak maksum
Begitu juga kau..

Kalau kalian rasa kalian pemberi rezeki
Dan penentu masa hadapan aku
Terpulang..

Aku masih ada Allah
Yang Maha Melihat dan Maha Kaya..
Hanya DIA yang Maha Tahu..

Kembalilah pada Tuhan mu
Usah berkiblatkan pada pangkat semata..
Kelak kau akan dipersoalkan di akhirat kelak..

Namun,
Ketahuilah.. Apa yang terjadi
Samada pada aku atau pada rakan sekerja
Aku terlalu kecewa dengan situasi ini..
Sangat bersedih hati dan berjauh hati dengan kalian...
Kerana
Terlalu tega mempercayai hasutan manusia lain...
Yang entah berapa lama dikenali..

Manusia,
Yang cantik molek bergaya bermulut manis
Memang disanjung..
Yang buruk hodoh bermulut busuk
Memang dihina..
Kerana aku juga begitu...
Jangan bohong dengan aku,
Kerana aku juga manusia seperti kau!




I blog with BE Write

0 kata azimat:

 

UtuSan PerSenDiriAn Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review