"mintalah fatwa dari hatimu yang paling dalam. dalam ketenangan, jawapannya akan muncul." .:ezukama:.

Tuesday, August 04, 2009

ikhlas

Jejak bertapak Ezu warkah 8/04/2009 11:38:00 AM
“zu, kalo nak buat ape2, kene ikhlas, terbitkan sifat ikhlas dalam diri. insyaallah, semua kerja akan menjadi mudah. walupun kadang2 xterasa tapi ia akan hadir tanpa di sedari”
kata2 yang satu ini muncul daripada insan yang aku sayang.

betul katanya. da betul juga kalam allah. ikhlas, walau ia sukar.
impak daripada sifat ini, aku rasai. walau pun kadang kala keluh kesah melanda, capat2 aku beristighfar, memberi laluan hadir nya rasa ikhlas. hasilnya, aku menerima sesuatu dengan tenang tabah dan redha.

apliksi dalam kehidupan seharian. terutamanya dalam bidang pekerjaan. hahaha. walupun kadang2 rasa menyampah dan x puas hati dengan sesuatu kerja itu, walaupun teringin brsungut berlebih2an,walaun rasa benci menular dalam hati, aku cuba untuk redha dan ikhlas.

menerima sifat dan sikap seseorang, menerima tanggungjawab yang berpanjangan, menerima segalanya dengan rasa yang terbuka. mungkin itu sifatnya dan sikapnya, terimalah kita dengan hadiah yang telah allah bagi pada dia untuk kita. mungkin tanggungjawab yang kita pikul ini, adalah untuk lebih mendisiplinkan dan mendekatkan diri kita pada allah.

ape yang allah bagi dan hadirkan untuk kita,adalah pengajaran untuk kita. sama ada kita sedar ataupun tidak.kalo kite selalu berfikir dengan apa yang dah jadi, kita akan tau apa yang allah nak bagi. allah x akan uji kite dengan benda yang kita x mampu lakukan. dia akan uji kite mengikut kemampuan kita.

walaupun aku sendiri selalu keluh kesah dengan segala kekurangn manusia, aku x harus lupa, wajib mengingati, bahawa aku juga manusia yang tidak sempurna.
jadi, aku memesan kepada diriku sendiri, terimalah segala yang terjadi dengan penuh rasa redha dan ikhlas. insyaallah,kita akan menerima kekurangan manusia dan manusia akan menerima kekurangan kita.
By ezu's Friendster

0 kata azimat:

 

UtuSan PerSenDiriAn Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review