"mintalah fatwa dari hatimu yang paling dalam. dalam ketenangan, jawapannya akan muncul." .:ezukama:.

Wednesday, May 28, 2008

program islam hadhari diharamkan.

Jejak bertapak Ezu warkah 5/28/2008 03:48:00 PM





pengharaman ini kerana
=>tidak mahu konsep yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dikembangkan.
=>Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali :
a)semua masjid dan surau tidak dibenarkan mengadakan program termasuk khutbah yang menyentuh dan ada hubung kait dengan Islam Hadhari.
b)konsep Islam Hadhari tidak diperlukan kerana ajaran Islam yang diamalkan umat Islam di negara ini sudah lengkap dan menyeluruh.

seperti agak keras dan kasar bunyinya. tapi perlu di fikirkan semula, istilah islam hadhari ini, telah membuatkan ramai manusia yang terpeleot mendengarnya. sewaktu peristiwa islam hadhari ini muncul, aku berada dalam tingkatan empat. memang agak pening dan agak terpaku. dalam kepala terikir, ISLAM HADHARI? pe beza dengan islam? yang aku tahu hadhari bermaksud: hadir, baru. maklumlah ketika itu bersekolah agama dan dalam musim peperiksaan sijil agama menengah. agak tahu serba sedikit mengenai bahasa arab. dan hal ini dipersoalkan.

berbezakah islam dengan islam hadhari? terasa macam agama kristian yang de dua pegangan kristian katolik dan protestan tu... sehinggakan orang islam sendiri bertanya, berbezakah? atau aku yang jahil tentang agama ku sendiri.apatah lagi yang bukan islam pun bertanya. lagi la sesiapa yang baru nak convert to islam bertanya, nak masuk islam ke, islam hadhari? aduh haru macam ni..

last2 sampai tahun 2005 je benda ni bising,pastu senyap terus, sampai la sekarang muncul semula.di imbas kembali, xde la bagus sangat islam hadhari ni. prinsip dan konsep je berapi2. tapi, pelaksanaan tak de.makin banyak hiburan, makin banyak benda yang x masuk akal jadi, dan rasenye semakin banyak isu muslim murtad keluar di media. blum campur lagi ajaran sesat tu.. huh, berpeluh pikir..

"manusia itu dipertanggungjawabkan atas apa yang dikatakan" hem, nampaknya, dia bukan lah contoh yang terbaik untuk di contohi dalam isu tanggungjawab. mungkin betul niatnye untuk memartabatkan islam di mata dunia.. tetapi, semakin banyak persoalan yang dikemukakan berbanding jawapan..
isunya, isteri sendiri x pakai tudung, tapi kecoh 1 dunia nak buat islam hadhari. sejak isteri 1st sampai kedua. anak2 nye x kira lagi... agak pening. ada function ape2 mesti bersalam dengan perempuan.. x pernah bertegas dalam isu menegakkan islam.
inilah yang pertama dan aku harap2 yang terakhir jumpa ustaz sekular macam ni yang menjadikan matlamat menghalalkan cara..

sebenarnya isu ni terjadi bila DSAI sibok dengan "masyarakat madani" lepas tu bile kene pacat dengan DM, muncullah PL dengan islam hadhari.. em, masing2 dengan permainan politik x habis2. sebok dengan jawatan tinggi2.

apakah mereka tidak tahu bahawa, pemimpin itu besar tanggungjawabnya. dan apabila mereka tidak menjalankan amanah sebaik mungkin, maka, semua itu akan dipersoalkan di mahsyar nanti. oohh.. mungkin balasan nya lambat maka tidak terfikirlah akibatnya.. sedangkan jadi hamba allah yang biasa ini banyak tanggungjawabnya, apatah lagi mahu memimpin rakyat.

dan rasanya, bila selangor mengharamkan islam hadhari ini, ini bukanlah satu benda yang perlu dipersoalkan sebanyak mungkin walaupun katanya islam hadhari ini telah di iktiraf di peringkat dunia(27/5/08 buletin utama).akan tetapi pelaksanaanya menjadi sesuatu yang curious n nothing special happen.

dan aku bersetuju dengan pengharaman ini. biarlah selangor yang mula dlu. walaupun semakin dikecam hebat walaupun baru beberapa bulan mentadbir kerajaan negeri, moga2 ada negeri yang mengikut langkah selangor.
aku sebagai anak selangor, berbangga dengan kerajaan sekrang. biase lah, bila nak buat benda baik, memang selalu kene halang...
kalo kerajaan lame memerintah rasenya, ape2 isu pun x hot... senyap je...maklumlah, semua nya pak angguk..kalo lebih2 kang kene buang negeri plak. huhu. tapi sebagai rakyat selangor, mereka x nak ke@ teringin ke hidup dalam suasana yang bebas? means dapat menteri yang bertanggungjawab. yang x guna duit rakyat sehabisnya. yang x menggunakan isu subsidi sebagai penyelesaian. yang x membuatkan rakyat semakin sempit dengan masalah nilai wang yang semakin kecil.

sabar lah ye rakyat selangor. kerajaan baru ni, baru je nak mentadbir 3 bulan bulan selepas pilihan raya musim ni. ibarat baby la, ape sangat la yang dia bleh buat dengan hidup kat dunia baru ni dalam tempoh 3 bulan pertama.betul x? ni,baru nak stat pentadbiran dari a-z. kerana fail2 yang lame dah dilupuskan dan ada yang tidak direkod oleh kerajaan yang lama. seandainya ada janji dari mana menteri, diharapkan bersabar dan dapat berfikir dengan rasional seandainya ada tuntutan yang belum di beritak payah la nak buat laporan polis sampai berpuluh2 kali. agak kurang cerdik tindakan itu..semakin di gelakkan orang sebenarnya.(rasenye if kerajaan lame yang janji da di bagi duit tu, sebab semua harga barang naik tiba2@ orang akan diam je, sebab x brani nak bersuara. pak angguk la katakan).
bagus gak kan kerajaan baru ni... rakyat boleh bersuara. sebab tahu, kalo bersuara lebih pun, x de nak masuk ISA.

anybody can comment me. sebab aku orang selangor. dan penah keje kat balkis.

0 kata azimat:

 

UtuSan PerSenDiriAn Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review